Danmark Spiser Sammen

Ny kampagne gør det lettere at skabe nye fællesskaber i Danmark

Under det opfordrende budskab ’Spis Fælleskabet i Gang’ har Zupa afviklet en landsdækkende kampagne for Folkebevægelsen mod Ensomhed. Formålet er at bringe mennesker sammen i nye måltidsfællesskaber – i et ønske om at sætte spot på ensomhed i Danmark.

To gange om året opfordrer Folkebevægelsen mod Ensomhed danskerne til at mødes omkring et måltid. Det gør de med den større nationale kampagneindsats ’Danmark Spiser Sammen’.

Kampagnen har denne gang haft fokus på at sætte en bevægelse i gang i de private hjem. Under hovedbudskabet ’Spis Fællesskabet i Gang’ har vi således opmuntret danskerne til at åbne deres hjem for fremmede, bekendte og venner i lokalmiljøet.

 

Startpakker har gjort det lettere at invitere indenfor
Det kreative koncept er en kollektiv opfordring til at starte nye samtaler og fællesskaber omkring måltider i lokalmiljøet. Centralt for kampagnen har været introduktionen af to typer startpakker. Startpakker, der har haft til formål at gøre det lidt lettere at arrangere en uformel fællesspisning – og som samtidig har givet Folkebevægelsen mulighed for at måle på, hvorvidt danskerne tager kampagnens opfordring til sig.

Den ene startpakke har været en samling af materialer, der hjælper værtsskabet på vej. Pakken har bl.a. indeholdt invitationer, navneskilte, opskrifter og inspiration til gode samtaleemner. Denne pakke har været mulig at bestille online, og alle 500 pakker er blevet bestilt på meget kort tid med stor geografisk spredning.

Den anden startpakke havde det færdige måltid i centrum. Meyers kokke tilberedte en velkendt ret til en overkommelig pris. Retten kunne bestilles via deres webshop med levering til hele landet. Meyers har længe været en del af samarbejdet med Folkebevægelsen via Meyers Madhus, hvor det også er maden og de fælles måltider, der bruges som middel til at bringe mennesker sammen.

 

Målbarhed på initiativ vækker begejstring
Hos Folkebevægelsen mod Ensomhed glæder man sig over kampagnens succes, og dokumentationen på dette års deltagelse.

”Vi er meget tilfredse med denne kampagne, hvor vi kan se en stor interesse for de startpakker, vi for første gang har stillet til rådighed. Det kan være utrolig svært at vurdere, om vores opfordring til at mødes med nye mennesker omkring et måltid bliver omsat til handling. Det har vi nu mulighed for at undersøge, om den gør. I Danmark er der mere end 350.000, der føler sig ensomme, så hvis vi kan være med til at få nye fællesskaber til at spire frem omkring et måltid, er der god grund til at være glad”, forklarer Marie Asserhøj, Projektleder for Folkebevægelsen mod Ensomhed.