Horsens Kommune

Ny hjemmeside til Horsens Kommune

Horsens Kommune er gået i luften med et nyt website, der skal gøre det langt nemmere for borgerne at betjene sig selv digitalt. Samtidig er hjemmesiden første skud på stammen i en ny visuel identitet, som Zupa har skabt for Horsens Kommune.

Datadrevet brugervenlighed

Zupa har sammen med Horsens Kommune gennemført en analyse- og designproces, hvor vi har haft fokus på at sætte kommunens borgere i centrum. Målet har været at skabe en hjemmeside, der gør det nemmere at overskue og navigere i kommunens mange services.

For at nå målet har vi analyseret data om brugernes adfærd på hjemmesiden, de forskellige brugerprofilers karakteristika, deres søgemønstre, samt hvilke ønsker de har til en ny hjemmeside. Resultatet er blevet et website med 90 procent mindre indhold, en mere simpel og brugerorienteret menustruktur samt en gennemskrivning af det tilbageværende indhold, så det er blevet nemmere at læse.

Borgerne i centrum

Det centrale omdrejningspunkt for løsningen har været at synliggøre den hjælp, som kommunen tilbyder sine borgere. Derfor indeholder hjemmesiden en virtuel borgerservice, hvor vi har samlet de mest populære spørgsmål der bliver stillet til Borgerservice. Samtidig tilbyder sitet på alle sider en hjælpefunktion, så borgerne hurtigt kan komme i forbindelse med kommunen.

Indholdet er desuden blevet struktureret omkring brugerens vigtigste behov, så indholdet på forsiden for 90 procents vedkommende nu matcher det indhold der bliver efterspurgt af borgerne. Vi har desuden omdøbt menuen, så den afspejler data om brugeradfærden frem for ”Borger – Erhverv – Politik – Om kommunen”, som næsten alle danske kommuner ellers benytter.

Nyt design

Hjemmesiden er desuden første trin i processen med at give Horsens Kommune en ny visuel identitet. Zupa har indført en ny farveskala, nye fonte og en hel ny designlinje for Horsens Kommune, der er ved at blive rullet ud.

 

Besøg Horsens.dk