VisitVestsjælland

Verdens mest afslappende film fik turisterne til Vestsjælland

En 16,4 % vækst i antallet af turister, 1.000 % vækst i udenlandsk webtrafik, mere end 2 millioner videovisninger rundt om i hele verden og over 130.000 online artikler skrevet om Vestsjælland. Dette var de imponerede resultater fra den mest succesfulde danske turistvideo i 2015.

På Vestsjælland findes der ikke mange kendte attraktioner, men vi blev hurtigt klar over, at der derimod er rigt på de elementer, som familier og par savner mest i hverdagen: Fred og ro, flot natur og en meget mere afslappet og tilbagelænet livsstil end den, man finder i storbyerne.

Ekspertudsagn var nøglen

Inden vi producerede videoen, interviewede vi en række eksperter omkring stress og afkobling for at identificere den rigtige formular til videoen; den mest afslappende lyd, de mest afslappende scenarier og situationer, de mest afslappende kameravinkler osv. Men vi stoppede ikke der…

For at undersøge om videoen rent faktisk fik folk til at slappe af, udstyrede vi et testpublikum med pulsure og fulgte deres hjertelyd under en videosession i en biograf. Under afspilningen kunne vi se, at deres puls i gennemsnit faldt med mere end 10 %.

International anerkendelse og succes

Videoen blev delt af VisitVestsjælland og blev hurtigt samlet op af internationale medier såsom Business Insider, Mashable og Huffington Post. Derfra gik den viralt, og eksponeringen blev enorm med mere end 2 millioner visninger (and still counting). Mere væsentligt tidobledes den udenlandske webtrafik, og hotelbookinger i Vestsjælland steg med mere end 15 % alene i 2015. Tendensen fortsatte i 2016 med en stigning på yderligere 10 %.

VisitVestsjælland endte som det næstmest sete turistsite i Danmark og har således passeret både Aarhus og Aalborg. Alene i august 2015 tiltrak hjemmesiden 135.000 besøgende i et marked, der er generelt faldende.

 

Se casen præsenteret på 2 minutter (engelsk):

Img2_bio

Img3_pulsur

Img5_expert

Img4_fact