
Røde Kors
Danmarks største
humanitære redningsaktion
I april 1945 meldte tusindvis af almindelige danskere sig til, hvad der skulle blive Danmarkshistoriens største humanitære redningsaktion. Formålet med den nervepirrende aktion var at redde så mange danske fanger ud af de tyske koncentrationslejre som muligt.
Helt almindelige danske rutebilchauffører malede deres busser hvide og vinkede farvel til koner og børn for at køre ind i et krigshærget land. Mekanikere, sygeplejersker og læger steg ombord. Kogekoner og madpakkesmørere stod klar ved hjemkomsten. Og både Sundhedsstyrelsen, Serum Instituttet og embedsmænd i Social- og Udenrigsministeriet knoklede for at få gjort den umulige redningsaktion mulig.
I samarbejde med Røde Kors skabte vi hos ZUPA en kampagne, der markerede 75-årsdagen for den heltemodige aktion. Vores kampagne tog udgangspunkt i et website med spændende podcasts, historiske filmscener, fotos og tidslinjer, hvor hel-folierede busser med hængeskilte og digitale skærme samt kampagneelementer på sociale medier støttede op og sikrede at drive trafik til kampagneindholdet på sitet. Kampagnens visuelle designkoncept og grafiske grundelementer blev udviklet hos ZUPA, ligesom vi også stod for tilrettelæggelse af det historiske filmmateriale til bussernes digitale skærme.



Vil du vide mere?
Kontakt /
Peter Enevoldsen
Chief Commercial Officer, Partner
+45 6122 2644
pe@zupa.dk