silvan_hero.jpg
Ny brandplatform Kampagne Film

Silvan
Skab noget...

Hos ZUPA har vi skabt en ny brandplatform for Silvan og aktiveret den på tværs af klassiske og digitale medier. Og netop det at "skabe" er hele omdrejningspunktet i det nye koncept. For det er ikke alle, der kan bygge – men det er alle, der kan skabe. Så her er ingen løftede pegefingre, kun løftede tommelfingre og en lang række tiltag, der skal opfordre danskerne til DIY, som er godt tænkt, personligt, lavet af genbrug, skørt, sjovt eller bare basalt praktisk.

Kan man virkelig skabe et vedkommende koncept om … egne services?

Det korte svar er ’Ja’. Hvis det sætter kunden i centrum. Silvans inspiration og services sætter folk i stand til at udleve deres DIY drømme. Store som små. Sådan er god markedsføring ofte. Det er kunderne, og ikke brandet, det handler om.

Et smart klap-sammen-opbevaringsbord til kun 247 kroner?!

At danskerne rent faktisk bliver inspireret til at skabe noget er jo selvsagt det vigtigste succeskriterie. Selvfølgelig med udgangspunkt i Silvan services og materialer.

Derfor har vi skabt en række eksempler, der inspirerer til at anvende både egne genbrugsmaterialer og materialer fra Silvan i små og store DIY projekter. Show it, don’t tell it, som man siger.

Om det så bliver præcist som på tegningen, gør ikke så meget. Det skal hellere være lige efter eget hoved end lige efter reglerne.

Silvan_Some_Skab_noget_Page_1.jpg
Silvan_Some_Skab_noget_Page_2.jpg
Silvan_Some_Skab_noget_Page_4.jpg
Silvan_Some_Skab_noget_Page_3.jpg
Silvan_Some_Skab_noget_Page_5.jpg
Silvan_Some_Skab_noget_Page_6.jpg
Silvan_Some_Skab_noget_Page_7.jpg

By…ggemarked

Starbucks gav folk mulighed for at nyde kaffe i stedet for at drikke den. Silvan giver nu folk mulighed for at skabe i stedet for at bygge. Hos ZUPA kalder vi det ”Reframing the category”.

For eksempel bor en stor del af Silvans kunder i storbyerne, er kreative og har ikke plads til traditionelle havemøbler på altanen. Så må vi jo tilbyde dem nogle andre eller inspirere til, hvordan de kan skabe deres egne.

silvan_image12.jpg

Zeitgeist

"Zeitgeist" er et begreb vi hos ZUPA ofte arbejder med. Det handler lidt forenklet om, at vi i sprog og visuel tone bekender os til den tid, vi befinder os i. Selvfølgelig på vores egen personlige og unikke måde.

Vi fjerner nænsomt det støv, som tiden har lagt på brandet. Ikke for at ødelægge, men for, som ved en god forårsrengøring, at få friskheden og energien tilbage. For at stå klarere.

Silvan_image2.jpg (1)
Silvan_image3.jpg
Silvan_image9.jpg

SILVAN og ZUPA tog drømmen tilbage

Mens SILVAN og ZUPAS nye brandplatform ”Skab noget…” har hyldet det at skabe og turde drømme stort, har SILVAN oplevet et økonomisk overskud og kan gå ind i 2021 med drømme om både reoler og rumraketter.

Efter år med underskud, formåede Silvan i 2020 at skabe en omsætning for 1,4 milliarder kroner. Trods omsætningen er knap 100 millioner kroner mindre end regnskabsåret forinden, har selskabet løftet sig markant fra 2019, hvor underskuddet var på 86 mio kroner til 2020, hvor selskabet ligger på 30 mio. kroner efter skat. Ifølge administrerende direktør Jan Becker er opgangen resultatet af en turnaroundstrategi, som både har indeholdt omstilling, omprioritering og ny brandplatform.  ”Vi har mistet omsætning, fordi vi det seneste år har lukket tre butikker, og fordi vi har taget en beslutning om, hvilke produkter vi skal sælge. Det har gjort, at vores omsætning er faldet, men til gengæld er vores indtjeningsmarginer på vej op” udtaler adm. Becker til FINANS.

Ny placering i marked og by

Med ”Skab noget…” er der blevet lagt vægt på, at et byggeprojekt ikke behøver være en omfattende renovering, men kan indbefatte to paller til et cykelstativ, et klapudbord, eller en altanhylde. Fokusset på den kreative detalje, gør det mere omgængeligt for den del af de Silvans kunder, der bor i byerne, og ikke nødvendigvis kan rive en væg ned, men er fantasifulde når det gælder indretning, grønne løsninger og hensyn til andre. Silvan har i forbindelse med kampagnen skabt en række D-I-Y videoer, hvor der blandt andet opfordres til at genbruge og finde på selv. Men Silvan taget indsigten om målgruppen helt ind på lokalplan og åbner derfor til sommer de to første små centrale butikker i Aarhus og på Kultorvet i København. De to butikker er de første i en række af butikker, der skal åbne i centrum af de største danske byer. Med en ny brandplatform og strategi, en større synlighed, og et ændret layout og design samt en kommende omarrangering i de eksisterende butikker, spår ledelsen 2021 til at resultere i endnu et positivt regnskab.

Vil du vide mere?

Kontakt /
Albert Funder
Commercial Director, Partner
+45 2141 5330
afu@zupa.dk