sundhedsstyrelsen_BW.jpg
Kampagne

Sundhedsstyrelsen
Under the influence of music

For 15. år i træk gik Dansk Live og Roskilde Festival i 2017 sammen med Sundhedsstyrelsen om kampagnen Music Against Drugs. I denne forbindelse gik ZUPA og Volume sammen og skabte konceptet Under the Influence of Music. Konceptet tog udgangspunkt i beviser og neurovidenskab og viste på den måde, hvordan vores hjerner reagerer, når vi lytter til vores fortrukne musik.

Et live eksperiment, der aldrig er set før

Musik giver gåsehud. Musik giver lyst til at skråle med, og gør det umuligt at stå stille. Musik bevæger os, fordi mange dele af hjernen skal spille sammen for at oversætte én enkelt tone – og en god koncert med yndlingsbandet giver alle følelser frit spil.

sundhedsstyrelsen_1.jpg
sundhedsstyrelsen_2.png

Formålet var at få de unge til at skære ned på alkohol og stoffer, når de er på festival og til koncerter. Vi vidste, at det ikke nyttede noget at komme med løftede pegefingre. Derfor valgte vi at gå i en helt anden retning og fokusere på, hvordan musikken påvirker os. Neurovidenskabelige artikler viser nemlig, at musik kan udløse dopamin i vores hjerner og give en rus, der faktisk svarer til at være på stoffer.

sundhedsstyrelsen_0.jpg

Når man elsker musik 

og koncerter
er det på den ene side helt selvfølgeligt, at musik løfter og påvirker os. På den anden side er det lidt vildt rent faktisk at se det. Det er jo også derfor, man har lyst at lege med, tænker jeg – både som band og som deltagere. / Christina Bilde, Talskvinde og strategisk kommunikationschef, Roskilde Festival

sst_image1.jpg
sst_image2.jpg

Stærke resultater

Resultaterne taler næsten for sig selv. Med en bred medieeksponering fik kampagnen over 550.000 online læsere, 500.000 tv-seere og over 900.000 radiolyttere. Og vigtigst af alt, viste målgruppen mellem 16 og 24 år stor interesse for eksperimentet, der vakte både refleksion og dialog blandt de unge.

550000
online læsere
500000
tv-seere
900000
radiolyttere

Vil du vide mere?

Kontakt /
Petter Pablo Sommerfelt-Venegas
Chief Commercial Officer, Partner
+45 4075 4101
pp@zupa.dk